Markkinatutkimus

MarkkinatutkimusKiinan vaikeudesta markkina-alueena voidaan olla montaa mieltä, mutta yhdestä asiasta useimmat ovat samaa mieltä. Kiinaan vienti on syytä aloittaa markkinatutkimuksella. Kiina ei ole samanlainen kuin Suomi ja tuotteen markkinat sekä ansaintalogiikan toimivuus on syytä varmistaa, mikäli haluaa välttää suuret riskit ja päästä kannattavan liiketoiminnan vaiheeseen mahdollisimman nopeasti.

Markkinatutkimus sisältää seuraavia aiheita:

  • ketkä ovat tuotteen potentiaaliset asiakkaat (asiakaskartoitus)
  • mitä lupia ja lisenssejä tuote tarvitsee
  • kuinka markkina-alue kannattaa rajata ja miten voimavarat kohdennetaan
  • ketkä ovat kilpailijat, mitkä ovat korvaavien tuotteiden ominaisuudet ja hinnat (kilpailijakartoitus)
  • mitä riskejä liittyy markkinoillemenoon (riskikartoitus)

Markkinatutkimus säästää rahaa

Ennen suuria investointeja tehty markkinatutkimus säästää rahaa kohdistamalla resurssit tarkasti sinne missä on saavutettavissa suurin tuotto varmimmin. Koko Kiinaa kannatta harvoin valloittaa heti alussa, koska jo yhdessä kaupungissa voi olla markkinoita moneksi vuodeksi. Toisaalta markkinatutkimus voi jopa osoittaa, että Kiinaan ei kannata lähteä. Tällaisessa tapauksessa yritys voi etsiä laajenemiselleen otollisemman alueen, mikä voi säästää vuosia aikaa ja jopa miljoonia euroja.